Profilaktyka

Zęby to wizytówka każdego człowieka, dlatego tak ważna jest właściwa higiena zębów i otaczających ich tkanek.Głównym celem profilaktyki jest zapobieganie powstawaniu chorób w jamie ustnej. W naszym gabinecie oferujemy Państwu zabiegi z zakresu profilaktyki stomatologicznej: skaling, piaskowanie, lakierowanie oraz lakowanie zębów.

Skaling

Zabieg usuwający kamień nazębny, który gromadzi się w obrębie szyjek zębowych. Złóg nazębny może powstawać nad i pod dziąsłami. Niestety jest to doskonałe środowisko dla rozwoju bakterii. W wyniku tego pojawiają się różne choroby dziąseł, m.in. próchnica czy parodontoza. Zabieg ten w zależności od indywidualnej potrzeby pacjenta – powinien być wykonywany co najmniej 2 razy w roku lub nawet częściej, jeśli pacjent np. pali papierosy, spożywa dużo barwiącego pożywienia. Zabieg wykonywany jest za pomocą skalera ultradźwiękowego oraz pasty polerskiej. Końcowym etapem jest polerowanie – usuwanie drobin osadu i mikroprzebarwień, przy pomocy bardzo miękkich szczoteczek, dając efekt bardzo gładkich.

Piaskowanie

Procedura dentystyczna polegająca na usuwaniu wszelkich osadów oraz przebarwień (np.z kawy, herbaty, papierosów), a także płytki nazębnej za pomocą piaskarki – specjalnego urządzenia kierującego strumień piasku stomatologicznego na zęby. Jest zabiegiem uzupełniającym skaling.

Lakierowanie

Inaczej zwane fluoryzacją zębów. Zabieg polegający na aplikacji specjalistycznego lakieru fluorowego na powierzchnie wszystkich zębów. Lakier pozostawia się przez pewien czas, w wyniku czego stopniowo uwalniają się jony fluoru. Preparat ma wysokie stężenie owego pierwiastka, dlatego musi być nakładany przez wyspecjalizowany personel medyczny. Dzięki tej metodzie profilaktyki możemy zredukować występowanie próchnicy do 40%, gdyż fluor wzmacnia szkliwo i chroni przed działaniem kwasów i bakterii.

Lakowanie

Budowa zębów jest skomplikowana. Zęby trzonowe i przedtrzonowe posiadają guzki oraz liczne bruzdy i szczeliny. Ze względu na swoją morfologię są miejscami trudnymi do wyczyszczenia z resztek pokarmu za pomocą szczoteczki do zębów, przez co są pożywką dla bakterii i sprzyjają powstawaniu próchnicy. Zabieg ten jest szczególnie dedykowany dzieciom w wieku od 6 do 12 roku życia. Po całkowitym wyrżnięciu się zęba stałego

dobrze jest od razu zabezpieczyć szczeliny lakiem – cementem szkłojonomerowym lub żywicą. Zabieg jest bezbolesny i trwa – w zależności od liczby zębów – od kilku do kilkunastu minut.