Ortodoncja

Dziedzina stomatologii specjalizująca się w:

• diagnozowaniu przyczyn powstawania wad zgryzu,
  • eliminowaniu tych przyczyn,
  • ostatecznym leczeniu powstałych wad zgryzu.

Nie oferujemy po prostu założenia aparatu stałego metalowego czy szafirowego. Nowoczesna ortodoncja to kompleksowa diagnostyka i planowanie, jak również stosowanie, oprócz aparatów stałych, innego rodzaju aparatów terapeutycznych, ponieważ celem ortodoncji jest nie tylko uzyskanie prostych przednich zębów, ale też uzyskanie prawidłowego ustawienia relacji szczęki do żuchwy.

To również rozwiązywanie problemów zdrowotnych, takich jak: zaburzenia żucia, połykania, oddychania, a nawet postawy ciała. Korygowanie zębów stłoczonych zmniejsza ryzyko występowania próchnicy i zapaleń dziąseł. Eliminuje objawy bólowe stawów skroniowo-żuchwowych szczęki, a nawet głowy. Dolegliwości te zdarzają się, gdy nieprawidłowo ustawione zęby powodują duże przeciążenia i naciski, a to skutkuje ścieraniem zębów i urazami prowadzącymi do rozmaitych nerwobóli.

W klinice Heliodent oferujemy pełny zakres nowoczesnej diagnostyki i leczenia ortodontycznego dzieci oraz dorosłych. Nasze terapie są nie tylko bardzo skuteczne, dają bardzo dobre efekty estetyczne, lecz również są komfortowe dla pacjentów. Gwarantujemy naszym pacjentom najwyższe standardy i najnowocześniejsze metody leczenia. Nasz personel kształcił się w uznanych zagranicznych ośrodkach akademickich. To właśnie te szkolenia spowodowały, że na dzień dzisiejszy, leczymy swoich pacjentów nowoczesnymi aparatami stałymi na światowym poziomie.

Musimy mieć pełną świadomość faktu, iż żaden aparat nie leczy sam, a optymalne wykorzystanie zalet danego rodzaju aparatu ortodontycznego podyktowane jest umiejętnościami lekarza ortodonty oraz jego doświadczeniem w stosowaniu tego aparatu.

Leczenie ortodontyczne – Bydgoszcz

W leczeniu ortodontycznym wszystko zaczyna się od właściwej diagnozy, która jest kluczem do dalszego leczenia ortodontycznego. W tym celu wykonuje się zestaw diagnostyczny (RTG, model i zdjęcia fotograficzne). Bardzo ważna jest higiena jamy ustnej. Przed założeniem aparatu wszystkie zęby muszą być wyleczone. Dodatkowo nie może występować stan zapalny w obrębie przyzębia.

Kolejnym etapem leczenia ortodontycznego jest przedstawienie planu leczenia. Lekarz ortodonta przedstawia nam kilka wariantów aparatów, które różnią się estetyką, komfortem użytkowania, czasem leczenia, no i oczywiście kosztem, ale efekt końcowy leczenia każdym z nich będzie taki sam. W pewnych przypadkach ortodonta może zlecić usunięcie zęba mlecznego lub stałego.

Pamiętajmy o tym, że wady zgryzu to nie tylko aspekt estetyczny, ale przede wszystkim aspekt zdrowotny. Wady zgryzu mają wpływ na cały nasz organizm, a nieleczone mogą doprowadzić do przedwczesnej utraty zębów i bolesnych zmian w stawie skroniowo - żuchwowym. Na kolejnych wizytach rozpoczyna się leczenie ortodontyczne.

Wady zgryzu mogą mieć różne przyczyny, a początek ich powstawania może mieć miejsce już we wczesnych latach dziecięcych. Dlatego pierwszy przegląd ortodontyczny zalecany jest w wieku 4 lat, aby szybko uchwycić nieprawidłowości ortodontyczne. Niektóre z nich leczy się od razu, a inne w późniejszym etapie rozwoju organizmu. Aparaty ortodontyczne można stosować w każdym wieku. Czas trwania leczenia zależy od rodzaju, nasilenia wady zgryzu oraz wieku pacjenta. Może trwać rok, dwa, a nawet kilka lat.

Higiena na 5 z plusem W trakcie noszenia aparatu ortodontycznego należy wykazać większą dbałość o higienę jamy ustnej. Konieczne jest stosowanie nie tylko szczoteczki do zębów, ale także nici dentystycznych, szczoteczek międzyzębowych lub irygatora. Wynika to z łatwiejszego osadzania się resztek pokarmowych, a także trudniejszego ich oczyszczania tradycyjnymi sposobami. Stwarza to wysokie ryzyko próchnicy i zapaleń dziąseł.

Leczenie retencyjne jest nieodłącznym etapem leczenia ortodontycznego. Po zdjęciu aparatu stałego należy stosować aparaty utrzymujące wynik leczenia. W zależności od wskazań stosuje się retencję zdejmowaną (płytkę retencyjną) lub stałą (do wewnętrznej powierzchni zębów przednich przyklejamy cieniutki drucik), która utrzymuje zęby we właściwej pozycji.