Nocne zgrzytanie zębami - bruksizm - metody leczenia

Nocne zgrzytanie zębami – bruksizm – metody leczenia

Nocne zgrzytanie jest objawem bruksizmu – dolegliwości związanej z nadmierną aktywnością mięśni poruszających żuchwą, w wyniku czego są one napięte i źle funkcjonują mimo poprawnej budowy anatomicznej. Ich nadmierna aktywność wyzwala się najczęściej na wskutek zwiększonego stresu lub predyspozycji osoby do takiego sposobu rozładowywania emocji. Część osób obgryza paznokcie lub przygryza wargi, część napina bezwiednie mięśnie żuchwy. Statystyki prowadzone przez stomatologów i ortodontów wykazują, że w ten sposób odreagowuje stres ponad 60 proc. dorosłych (w równym stopniu kobiety i mężczyźni) oraz około 30 proc. dzieci.

Brusizm niszczy zęby. W efekcie wzmożonego zaciskania szczęk i zgrzytania odsłaniają się szyjki korzeni zębowych, co sprawia, że zęby łatwiej ulegają próchnicy. Przede wszystkim jednak ścierają się brzegi siekaczy, powierzchnie żujące trzonowców i przedtrzonowców. Siła, z jaką nieświadomie zagryzane są zęby w trakcie snu, jest trzy razy większa niż podczas jedzenia, kiedy siły działają wzdłuż osi zęba. Przy bruksizmie ruchy są bezwiedne, a siły działają na boki. To mechaniczne tarcie jest tak silne, że niekiedy 20-letnia osoba ma zęby tak starte, jakby używała ich już 40 lat. Bruksizm jest dodatkowo ważnym czynnikiem wystąpienia tzw. mioartropatii – choroby objawiającej się uszkodzeniem stawu skroniowo – żuchwowego. Mioartropatia stawu skroniowo – żuchwowego objawia się bólem podczas żucia, słyszalnymi „trzaskami” podczas rozwierania i zamykania ust, a nawet szczękościskiem. Nieleczony bruksizm prowadzi do nieodwracalnego zniszczenia zębów, postępujących braków w uzębieniu oraz silnych bólów głowy występujących zwykle w godzinach porannych.

Na późnym etapie trwania choroby leczenie polega głównie na protetycznym uzupełnieniu braków zębowych. Postępowi choroby można jednak zapobiec, leczenie wymaga multidyscyplinarnego podejścia – połączenia leczenia stomatologicznego oraz neurologicznego. Podstawą w leczeniu bruksizmu jest badanie stomatologiczne z oceną ewentualnych nieprawidłowości zgryzu, stopnia starcia zębów oraz ocenie stanu stawów skroniowo – żuchwowych. Wiadomo, że bruksizmowi sprzyja nieprawidłowy zgryz oraz takie zgrupowanie zębów, że kontaktują się one ze sobą w nieprawidłowy sposób. W niektórych przypadkach niezbędne jest wykonanie RTG stawów skroniowo – żuchwowych w celu oceny ich funkcji oraz budowy. Leczenie stomatologiczne opiera się na wykonaniu odpowiedniej szyny oraz odbudowę tzw. powierzchni żucia. Zakładana na noc szyna zapobiega dalszemu niszczeniu zębów poprzez tarcie zębów górnych o dolne. Odpowiednio szybka reakcja umożliwia odtworzenia brakujących powierzchni zębów materiałami kompozytowymi.

W leczeniu bruksizmu stosuje się ponadto botulinę, który niesłusznie kojarzony jest głównie z zabiegami medycyny estetycznej. Trzeba jednak wiedzieć, że toksyna botulinowa wykorzystywany jest również w neurologii do leczenia chorób polegających na nadmiernym skurczu mięśni – np. dystonii, spastyczności mięśniowych, kurczów. Leczenie botuliną ma na celu obniżenie napięcia i siły mięśni żwaczy – głównych mięśni biorących udział w procesie żucia pokarmów, oraz w nieświadomym zagryzaniu zębów w czasie snu. Botulina podawany jest przez lekarza precyzyjnie w mięśnie żwacze. W zaawansowanych postaciach, przy uszkodzeniu stawów skroniowo-żuchwowych pomocne są leki z grupy benzodiazepin redukujące napięcie mięśniowe oraz psychiczne. U części pacjentów istotnym kierunkiem leczenia jest leczenie pod opieką psychologa lub psychiatry. Leczenie to ma na celu zdiagnozowanie ewentualnych zaburzeń, naukę radzenia sobie ze stresem, a także w niektórych przypadkach odpowiednie leczenie farmakologiczne. Udowodniono bowiem znamienny wpływ depresji na zwiększoną częstość występowania bruksizmu.

Zapraszamy do gabinetu Heliodent pacjentów, u których występuje problem bruksizmu. Oceną państwa problemu zajmie się interdyscyplinarny zespół lekarzy, który pomoże w wyborze właściwego sposobu leczenia. Oceną zgryzu, stopnia stopnia starcia zębów oraz wykonaniem szyny zajmą się lek. dent. Anita Nowicka, lek. stom. Natalia Kazimierczak. Oceną stawów skroniowo – żuchwowych, mięśni żwaczy, zakwalifikowaniem do leczenia toksyną botulinową oraz ewentualną farmakoterapia lek. med. Wojciech Kazimierczak.