Stomatologia zachowawcza

Zdrowe zęby możemy mieć w każdym wieku, ale trzeba o nie dbać.

Nie zawsze możemy uratować ząb przed usunięciem. Ale tylko od nas zależy, czy będziemy mieli ładne zęby do później starości. Warunek jest jeden. Musimy o nie dbać, niezależnie od wieku. I uzupełniać nawet niewielkie ubytki.

- Niestety po utracie zęba, rzadko pacjenci uzupełniają braki zębowe – tłumaczy Anita Nowicka, specjalista stomatologii ogólnej z „Heliodentu ‘’. – Często wynika to z niewiedzy. Myślą, że przecież nikt nie zauważy, że brakuje szóstki, która jest przecież z tyłu, niewidoczna. Nie wiedzą, że to jest najmniejszy problem. Po usunięciu zęba zaczyna się przebudowa kości, w której ząb był osadzony. Dochodzi do jej zaniku. Do tego przesuwają się inne zęby, tworzą się miedzy nimi szpary. To wszystko może doprowadzić do ich rozchwiania i w konsekwencji do utraty kolejnych zębów. Stawy są przeciążone, a co za tym idzie, powstaje zespół bólowo – dysfunkcyjnych stawu skroniowo -żuchwowego. Dlatego tak ważne jest, aby po usunięciu zęba uzupełnić brak. Może to być implant, bądź inne, tańsze uzupełnienia protetyczne, na przykład most lub proteza – kończy doktor Nowicka.
Oczywiście lepiej jest nie dopuścić do sytuacji, w której ekstrakcja jest jedynym wyjściem, dlatego tak ważna dla zębów jest profilaktyka. Na rynku występuje wystarczająca ilość produktów higienizujących. Ważne jest, żeby wiedzieć jak i kiedy je stosować.
Największym bowiem ich wrogiem, oprócz próchnicy, jest tzw. paradontoza. Jest to zapalenie dziąseł i kości, które atakuje głównie ludzi w starszym wieku .
- Nieprawidłowe oczyszczanie zębów doprowadza do powstawania kamienia – informuje Aldona Flader, stomatolog specjalizujący się w periodontologii – Bakterie, dla których jest to doskonałe środowisko do rozwoju, doprowadzają do zapalenia dziąseł i kości. Dlatego, jeżeli kamień powstanie, należy go usunąć u lekarza dentysty – dodaje.
W paradontozie tworzą się tzw. kieszonki, odsłaniając coraz bardziej ząb, przez co jest on słabiej osadzony w kości. Dochodzi do stopniowego rozchwiania i w końcu jego wypadnięcia. Bakterie bytujące w płytce nazębnej przedostają się do krwiobiegu docierając do najodleglejszych miejsc w ludzkim organizmie, wywołując niekorzystne stany i zmiany zapalne. U osób z chorobami przyzębia częściej dochodzi do rozwoju cukrzycy typu 2, chorób sercowo – naczyniowych, takich jak ostre zespoły wieńcowe, choroba niedokrwienna, udar mózgu. Dodatkowo kobiety w ciąży są bardziej narażone na przedwczesny poród.